Het tramstation te Bocholt. Het tramstation van Bocholt was op de toenmalige Meckenemplatz, thans Berliner platz bij het raadhuis.
Van daaruit volgde de tram de Dinxperloer strasse naar de grens richting Aalten.

Er werden geen speciale bruggen bij gemaakt onderweg, het was voldoende de bestaande bruggen te versterken.
Op de Meckenemplatz werd een klein stationsgebouw met een goederenloods gebouwd.

Het tramstation te Bocholt. De lokomotiven waren twee assig en het drijfwerk werd afgeschermd om dieren niet onnodig bang te maken.
Bij het onderhoud was dit echter zeer lastig en daarom gebruikte men later gewone stoomlokomotiven met drie assen.
Deze waren van het merk Hanomag uit Hannover.

In 1914 brak de eerste wereldoorlog uit en de grens tussen Aalten en Bocholt werd voor de tram gesloten.
Het werkverkeer dat uit meer dan 200 personen per dag bestond kwam nu geheel stil te liggen.
Op het Nederlandse deel tussen Aalten en Lichtenvoorde werd de tram wel gebruikt, maar hier was veel minder personenvervoer.

Op 15 maart 1915 werd de lijn naar Bocholt weer geopend, maar het werd lang niet meer zo druk als eerst.
Daarom stopte men weer op 1 mei 1916.
De G.W.S.M. wilde een toelage van de Bocholter Fabrikantenvereinigung voor iedere vervoerde arbeider, maar dezen waren daar natuurlijk niet erg happig op.
Een groot nadeel was ook dat er geen verbinding was met het treinstation in Bocholt.

Er werd over onderhandeld, maar men kon het niet eens worden.
Voor het personen- en het goederenvervoer zou deze verbinding belangrijk geweest zijn.
Toen men met de straten aan het verbeteren was werden er wel rails gelegd naar het station om eventueel later de straat niet meer te beschadigen.
De echte aansluiting is er nooit gekomen.
In 1937 werden de rails in Duitsland opgebroken, tijdens de tweede wereldoorlog, in 1942, werd ook het stuk vanaf de grens naar Aalten verwijderd.

Bron:Unser Bocholt, 1980 Heft 1
Verein für Heimatpflege Bocholt